Rohlíky na kole a školení o design thinkingu

Rohlíky na kole a školení o design thinkingu

Dostal jsem nedávno možnost ukázat hned dvěma skupinám mladých podnikatelů, jakou že to tajuplnou a kouzelnou metodou vymýšlíme v IdeaSense nové produkty a služby. Do tajů Human-centered designu a Inovačních farem jsme tedy postupně zasvětili tzv. „sociální podnikatele“ a poté i lidi, kteří chystají kampaně s cílem vybrat peníze na dobrou věc.
Pro členy programu Impact First, což je program České spořitelny a coworkingového prostoru Impact HUB, který pomáhá lidem rozjet sociální podnikání, jsme zorganizovali workshopy hned dva. Budoucí podnikatelé si tak pod naším vedením vyzkoušeli etnografický výzkum. Aby byla ukázka co nejpraktičtější, zkoumali přímo oblast, ve které se chystají působit, a své vlastní potenciální klienty. Tak například lidé z Aranžérie, kteří nabízejí květiny vázané lidmi s epilepsií, zkoumali rozdíl v tom, jak si muži a ženy vybírají a kupují květiny. Nízkoprahové nahrávací studio AmaroRecords se zase ptalo kapel, jak si vybírají studio na nahrávání.


Rychlé prototypování v praxi, školení Impact First 2016
V rámci navazujícího workshopu nám podnikatelé (teď už samozřejmě duší i etnografové) řekli, jaké potřeby u svých zákazníků odhalili a které produkty či služby by je mohly řešit. Některé z nich jsme v rámci skupiny i otestovali. Velmi dobře z testu vyšel nápad ranní donášky čerstvého pečiva, který navrhla Pekárna mezi proudy z Českých Budějovic. Inovace spočívala v tom, že by si zákazník skrze mobilní aplikaci mohl objednat čerstvé pečivo, které by mu do několika minut přivezl poslíček na cargo-kole, na kterém by se pohyboval ve čtvrti zákazníka. Důležitý poznatek měli i již zmínění Amaro records - nejde totiž vůbec o studio, ale o vazbu kapel na konkrétního zvukaře, za kterým se pak jede.
Druhé školení jsme pořádali pro týmy, které v akcelerátoru České spořitelny vylepšují své fundraisingové kampaně. Jinými slovy, mají dobrý nápad na propagační kampaň, která pomůže sehnat financování určitým projektům a v rámci programu FRIN své kampaně šperkují k dokonalosti. No a k tomu měl přispět i náš workshop. Účastníci si opět osahali human-centered design, tedy i výzkum, prototypování a testování. Doufejme, že jim ukázka využití této metody v budoucnu pomůže. Přejeme ji každopádně hodně štěstí - třeba, aby v rámci melounové sbírky vybrali „meloun“ na osobní asistenci lidí s handicapem.

Autor: Petr Kačena

0 komentářů:

Okomentovat