JAK NA INOVACE U VELKÝCH SPOLEČNOSTÍ PODLE STEVA BLANKA

JAK NA INOVACE U VELKÝCH SPOLEČNOSTÍ PODLE STEVA BLANKA


Když před vámi někdo vysloví Polaroid, Pan Am, Nokia, Enron nebo třeba Paneria, asi vás hned trkne, co je všechna ta jména spojuje. A určitě byste také lehce přišli na další jména zaniklých společností, které byly svého času synonymem když ne určitého produktu, tak alespoň úspěšného podnikání.


Jejich konec byl v naprosté většině zapříčiněn neschopností adekvátně reagovat na změny v okolním prostředí. Ve 21. století přicházejí tyto změny rychleji než kdykoli dříve, a proto přežití nebo nepřežití dlouholetých korporací závisí na umění včas změnit zažitý obchodní model. A to je pořádný problém zvlášť u velkých společností, kterým v tom brání jejich složité organizační struktury. I když mají dobře vypracovaný systém neustálého zlepšování, jde o model fungující právě v rámci existující struktury. Jenže nové obchodní modely stejně jako každé nové myšlenky potřebují volnost, kreativitu, a ne strukturu.


Jak prolomit tento začarovaný kruh zajímavě popisuje americký entrepreneur Steve Blank v článku The Future of Corporate Innovation and Entrepreneurship. Pokud máte přijít se skutečně úspěšnou inovací, musíte podle Blanka dodržet čtyři základní kritéria:
1) inovovat vně stávající struktury
2) inovovat kontinuálně
3) připravit si mechanismus financování inovačních aktivit
4) připravit se na dílčí neúspěchy.


V článku je plno dalších inspirativních pasáží, které stojí za přečtení. Ale jestli nad tímhle tématem chcete víc zamyslet, ozvěte se nám, inovace business modelů je totiž naše parketa.
Autor: Barbora Janíková

0 komentářů:

Okomentovat